Siapa Kawan Sejati



   ok, now zati nak kongsi sikit pasal orang yang kita gelarkan sebagai KAWAN SEJATI atau BESTFRIEND atau kalau dizaman Rasulullah dulu dipanggil SAHABAT..
Sahabat ialah seorang teman yang setia.

    Sahabat ada yang baik, ada juga yang kurang baik dan ada juga yang tidak baik.

Contoh Sahabat Yang Baik :

*Sahabat yang baik adalah sahabat yang sentiasa mendorong kita ke arah kebaikan.  Tidak kira dimana jua kita berada, dia akan mengingati kita dan sentiasa bertanya khabar pasal kita. mereka akan pastikan yang kita tidak sedih kerana sikapnya. Sahabat yang baik tidak pernah menyembunyikan sesuatu atau berdendam dengan kita. Mereka akan menasihati kita jika mereka rasa sesuatu yang kita lakukan itu SALAH. Mereka tidak akan "CAKAP BELAKANG" pasal kita dan mereka sentiasa melabelkan kita sebagai orang yang penting dalam hidup mereka.


Contoh Sahabat Yang Kurang Baik :

*Sahabat yang kurang baik adalah sahabat yang tidak mempedulikan apa yang kita buat. Mereka tidak mahu mengambil tahu apa yang kita buat, dimana kita berada, dan apa yang sedang menimpa kita. Jarang sekali mereka bertanya khabar pasal kita. Jika mereka tidak berpuas hati dengan sikap kita, mereka tidak akan memberitahu kita dan mereka hanya akan menceritakannya kepada orang lain. mereka sering membuat kita menangis. Sahabat seperti ini akan melabel kita sebagai kawan biasa dan kemungkinan besar dalam hati mereka, kita bukan sahabatnya.


So, korang boleh nilai diri sendiri atau sahabat korang.. Adakah korang dan sahabat korang adalah KAWAN YANG SEJATI????? Tepuk dada tanya selera, tanya iman, tanya hati..

Share:

3 Mendoakan Saya Berjaya

  1. saya sentiasa berusaha utk menjadi seorang sahabat..dan saya seorang yang sgt menghargai persahabatn..tetapi..dorang tak tahu! cissss..

    ReplyDelete
  2. alaaaa kalau busy asik lupe tanye kabar pastu kawan ade ribu2 canee :(

    ReplyDelete
  3. a.samad jaafar : hehe.. xpelah.. klau dorang xtau,tapi Allah tau kan?? kan??

    Ayie a.k.a Nyei : hehehehe... wow!! kawan ade ribu2?? ramainye.. xpelah.. klau da busy nk wt cmne kan??

    ReplyDelete